IR för digitala publiceringar

Från 2021 omfattas både analoga och digitala publiceringsformer av IR.

Den digitala användningen måste vara gjord av en utgivare för att omfattas av IR.

Det innebär att ”en blogg”, en egen hemsida, sociala medier och så vidare inte omfattas.

Användningsformer som inkluderas från 2021

  • läromedelsplattformar
  • e-böcker med ISBN
  • vissa onlinetidningar som är att betrakta som tidskrifter eller motsvarande

Mer pengar att fördela

I och med att digitala användningar nu omfattas så kommer det att bli mer pengar att fördela framför allt för tidningar och tidskrifter.

Precis som tidigare så fördelas ersättningen lika på alla bilder som är berättigade och därför kan beloppet per bild öka eller minska beroende på hur många bilder som finns i systemet och hur många upphovspersoner som ska dela på pengarna.

För digitala användningar gäller särskilda regler

En publicering i en dagstidning och en samtidig uppläggning på tidningens nätutgåva räknas som en (1) publicering. Detta gäller även om tidningen har flera plattformar (typiskt; pdf-version, webb, app och sociala medier) för publicering. Du kan även få ersättning om bilden endast är använd på tidningens nätutgåva.

Om bilden publiceras i ett annat sammanhang, alltså publiceras igen, räknas den som en ny bild enligt IR.

Samma princip gäller en tidskrift som har flera publiceringsplattformar.

Exempel DN

En publicering i DN:s papperstidning gav tidigare 1 poäng.

Från och med nu omfattas DN:s papperstidning och pdf-version och dn.se. Men publiceringen ger fortfarande bara 1 poäng, om det är samma bild, i samma artikel överallt och publiceringsdatumet är detsamma. 

Tillkommer:

Om fotografen har ytterligare bilder utlagda endast på dn.se kan dessa också anmälas och få 1 poäng per bild/utläggningsdatum.

Om fotografiet används igen en annan dag, anmäls det igen med ett nytt användningsdatum – och får då 1 ny poäng.

Tyvärr omfattas inte utsändande företag som SVT, TV4 eller Sveriges radio.

Deras webbsidor klassas inte som självständiga nyhetssajter utan som ett komplement till kärnverksamheten.